Konten dihapus Konten ditambahkan
SieBot (obrolan | kontribusi)
m bot Nambih: ms:Jering
Hadiyana (obrolan | kontribusi)
Ngalengkepan
Baris ka-1:
{{Taxobox
'''Jéngkol''' atawa ''Pithecollobium Jiringa'' atawa ''Pithecollobium Labatum'' nyaéta [[tutuwuhan]] has ti wilayah [[Asia Tenggara]], kaasup nu dipikaresep di nagara [[Malaysia]], [[Thailand]] jeung [[Indonésia]] utamana di [[Jawa Kulon]]. Jéngkol kaasup [[polong-polongan]].
| color = lightgreen
<!--Buahnya berupa polong dan bentuknya gepeng berbelit, berwarna lembayung tua. Biji buah berkulit ari tipis dengan warna [[coklat]] mengilap. Jengkol dapat menimbulkan bau tidak sedap setelah diolah dan diproses oleh [[pencernaan]].
| name = Jéngkol
| image = Pithecellobium_jiringa.JPG
| image_width = 240px
| regnum = [[Plantae]]
| phylum = [[Magnoliophyta]]
| classis = [[Magnoliopsida]]
| ordo = [[Fabales]]
| familia = [[Fabaceae]]
| subfamilia = [[Mimosoideae]]
| genus = ''[[Archidendron]]''
| genus_authority =
| subdivision_ranks = Spesies
| subdivision =
''Archidendron pauciflorum''
}}
Jéngkol (Archidendron pauciflorum, sinonim: A. jiringa, Pithecellobium jiringa, sarta P. lobatum) nyaéta tutuwuhan has di wewengkon [[Asia Tenggara]]. Sikina dipikaresep di [[Malaysia]], [[Thailand]], jeung [[Indonésia]] keur bahan kadaharan. Buahna mangrupakeun polong sarta bentukna gepéng meulit ngabentuk spiral, boga warna layung kolot. Siki jéngkol boga kulit ari nu ipis jeung warnana coklat ngagurilap. Jéngkol bisa ngabalukarkeun bau nu teu ngeunah dina cikiih sanggeus dikokolakeun sarta diprosés ku peujit, utamana lamun didahar atah.
 
Jéngkol dipikanyaho bisa nyingkahan [[diabétés]] sarta alus pikeun kaséhatan [[jantung]]. Tangkal jéngkol dianggap ogé miboga kamampuh nu hadé pikeun nyerep [[cai taneuh]] sahingga méré mangpaat dina konsérvasi cai di hiji tempat.
Bau yang berlebihan tersebut dapat dibuang saat direndam dan direbus, selain supaya biji jengkol tersebut menjadi lunak. Paling sering dihidangkan dengan cara ''disemur'' setelah dibelah menjadi dua bagian dan ditumbuk-tumbuk hingga lebih pipih. Setelah disemur dan kemudian disantap; bau jengkol tersebut nyaris tidak tercium lagi, dan rasanya enak. Sering pula semur jengkol disebut sebagai ''ati maung'' (dalam [[bahasa Sunda]]). Bau jengkol akan muncul lagi saat membuang [[air seni]].
 
==Pamangpaatan==
Selain itu jengkol akan menyisakan [[zat]] yang disebut '''asam jengkolat''' (''jencolid acid'') dalam sistem pencernaan yang dibuang ke [[ginjal]] yang disebut ''jengkoleun'' atau jengkolan. Jengkolan terjadi saat asam jengkolat yang memang sulit larut dalam air akhirnya mengendap dalam ginjal, membentuk kristal padat hingga bisa berakibat sulit membuang air seni. Jika [[pH]] [[darah]] kita netral, asam jengkolat aman-aman saja, tapi jika cenderung asam (pH kurang dari 7), asam jengkolat membentuk kristal tak larut.
Siki jéngkol biasa didahar atah atawa dikokolakeun (biasana disemur, sarta dipikawanoh ku urang Sunda minangka ati maung atawa "ati macan"). Sikina beyé sarta hipu. Tékstur ieu pisan anu ngajadikeun jéngkol dipikaresep.
 
Sajaba disemur, siki jéngkol ogé bisa dijieun jadi [[kiripik]] kawas [[emping]] nu dijieun tina tangkil, ku cara ditutu/digencét nepi ka gepéng, digaringkeun sarta digoréng maké minyak panas.
Risiko terkena jengkolan ini tidak tergantung pada banyaknya jengkol yang dikonsumsi, tetapi bergantung pada kerentanan tubuh seseorang. Orang yang rentan, mengkonsumsi sedikit jengkol saja dapat menyebabkan terjadinya jengkolan. Apa yang mempengaruhi kerentanan seseorang terhadap asam jengkolat belum jelas, tapi diduga akibat faktor [[genetik]] dan [[lingkungan]].
 
Akibat goréng tina bauna sabenerna bisa dikurangan ku cara dikeueum atawa dikulub.
Selain itu khasiat jengkol adalah mempunyai fungsi mencegah [[diabetes]] dan baik untuk kesehatan [[jantung]]. Tanaman jengkol sendiri diperkirakan mempunyai kadar penyerapan [[air]] yang tinggi dari dalam [[tanah]].
 
==Jéngkol jeung gangguan kaséhatan==
"Pohon Jengkol diperkirakan dapat menyerap air lebih banyak dibanding tumbuhan lain. Dengan kata lain dengan ditanaminya pohon Jengkol di lereng-lereng gunung dan bukit disekitar sumber mata air di Bogor maka kemungkinan besar terjadinya banjir akan sangat kecil." Begitu ujar Direktur Hutan Pendidikan Gunung Walat, Fakultas Kehutanan [[Institut Pertanian Bogor]], Dr. Ir. [[Supriyanto]].
Sajaba bau, jéngkol bisa ngaganggu kaséhatan hiji jalma alatan konsumsi nu kaleuleuwihi nu ngabalukarkeun numpukna kristal dina saluran cikiih, anu disebut "jéngkoleun". Jéngkoleun kajadian alatan jéngkol ngandung réa asam jéngkolat sarta hésé larut dina cai nu PHna haseum. Konsumsi jéngkol nu kaleuleuwihi baris ngabalukarkeun kawangunna kristal sarta ngaganggu kiih.
 
Selain disemur, jengkol sering pula dibuat menjadi keripik seperti halnya [[emping]] dari [[melinjo]], dengan cara ditumbuk/digencet hingga pipih, dikeringkan dan digoreng dengan minyak panas.
[[CategoryKategori:Kadaharan Urang Sunda]]
-->
{{Pondok}}
 
[[Category:Kadaharan Urang Sunda]]
[[Kategori:Tutuwuhan]]
 
[[id:JeringJengkol]]
[[ms:Jering]]